Office 365 – Forms

Avainsanat: , , ,

Microsoft Formsin avulla voit luoda kyselyitä, kokeita ja äänestyksiä sekä tarkastella saapuvia tuloksia helposti. Kun olet luonut kokeen tai lomakkeen, voit kutsua käyttäjiä vastaamaan siihen missä tahansa selaimessa ja jopa mobiililaitteissa. Kun vastaukset on lähetetty, voit sovelluksen sisäisten analytiikkaominaisuuksien avulla arvioida tuloksia. Lomakkeen tiedot, esimerkiksi koetulokset, voidaan helposti tuoda Exceliin lisäanalyysia tai arvostelua varten.

Voit myös liittää Formseja osaksi Swaytä tai OneNote muistikirjaa.

Tässä ohjeistuksessa:

• Formsin käyttäminen oppilaiden ennakkotietojen arviointiin, välitesteihin ja lopputesteihin
  • Matemaattisten yhtälöiden käyttö
  • Videoiden käyttäminen
  • Jaa tai kopioi Formseja kollegoille

Sisältö:

Ennakkoarviointi

Kurssin alussa on hyödyllistä kartoittaa oppilaiden aiempaa tietämystä ja tunteita kurssin aiheesta. Forms on hyvä työkalu tämän tiedon keräämiseen.

Videolla luodaan kysely oppilaiden ennakkotiedoista:

1. Valitse New Form
  2. Anna nimi ja kuvaus
  3. Lisää kysymys Add question napista. Choice: monivalintakysymys, Text: vapaa tekstikysymys, Rating: palautteen keräämiseen, Date: vastauksena annetaan päivämäärä, Ranking: asetetaan asioita järjestykseen, Likert: arvioidaan likert skaalan väittämiä käyttäen
  4. Monivalintakysymys: Voit liittää kuvan, lisätä vaihtoehtoja (add option), antaa valita monta vaihtoehtoa (multiple answers), tehdä kysymyksestä pakollisen (required) sekä sekoittaa vaihtoehtojen järjestyksen (shuffle options)
  5. Tekstikysymys: Long answer antaa enemmän tilaa vastata
  6. Rating: Voit valita skaalaksi 1-5 tai 1-10 ja symboliksi tähden tai numerot
  7. Response välilehdeltä näet tietoa vastauksista. Voit myös poistaa vastauksia, tulostaa ne, linkata niihin tai avata ne Excelissä
  8. Theme napista voit muuttaa Formsin ulkoasua
  9. Preview näyttää esikatselun
  10. Share napista pääset jakamaan linkin, tekemään QR-koodin, luomaan upotetun Formsin (embed) tai lähettämään Formsin maililla. Voit myös jakaa kopion tai yhdessä muokattavan version

Testi

Oppilaiden osaamisen testaaminen on oleellinen osa opetusta ja oppimista. Formsia voi käyttää sekä yhteenvetäviin ja oppimista mittaaviin loppuarviointeihin, että kurssin aikana tehtäviin oppimista muokkaaviin ja monitoroiviiin testeihin. Välitestit toimivat reflektiivisenä välineenä. Oppilaat ja opettaja näkevät oppilaan vahvuudet ja heikkoudet, jolloin tarpeellista tukea voidaan antaa ajoissa.

Video testin luomisesta Quizzin avulla. Responses välilehdeltä pääset arvioimaan ja lähettämään tulokset oppilaille:

Asetukset, teemat ja jakaminen

Formsissa voit muokata teemaa aihepiiriin sopivaksi, joko käyttämällä valmiita vaihtoehtoja tai tuomalla sopivia kuvia internetistä tai koneeltasi. Formsien jakaminen ja muokkaaminen opettajien kesken mahdollistaa hyvän sisällön uudelleenkäytön.

Videolla esitellään teemat, jakaminen ja asetukset:

Matemaattiset yhtälöt

Käytä yhtälöitä Formsissa:

1. Valitse Quiz
  2. Lisää monivalintakysymys (Choice)
  3. Klikkaa alareunassa olevaa kolmea pistettä ja valitse Math
  4. Lisää ksymysteskti ja sen alle yhtälö
  5. Klikkaa ehdotettua oikeaa vastausta lisätäksesi sen
  6. Lisää vääriä vastausvaihtoehtoja
  7. Lisää maksimipisteet Points kohtaan

Videot

Voit lisätä Formseihin kuvia ja videoita. Videoita voi käyttää esimerkiksi Flipped Learningissä, jossa oppilaat itse opiskelevat aiheeseen liittyviä asioita (vaikkapa videosta) ja sitten näyttävät osaamisensa.

Voit lisätä linkin videoon kysymyksen oikealla puolella olevasta Insert media- painikkeesta:

Haarauttaminen

Testatessasi oppilaiden osaamista kurssin aikana, voit käyttää kysymysten haarauttamista. Se mahdollistaa testin joka kustomoituu oppilaan tarpeisiin. Oppilaan vastatessa väärin, hänet haarautetaan kysymykseen, jossa hän oppii aiheesta lisää (esim. video). Tämän jälkeen hän voi yrittää kysymystä uudelleen. Toinen oppilas saattaa vastata samaan kysymykseen oikein, jolloin hänet haarautetaan eteenpäin seuraavaan aiheeseen.

Voit haarauttaa testin klikkaamalla oikeassa yläkulmassa olevaa kolmea pistettä ja valitsemalla Branching:

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle ja tageilla , , , . Lisää permalink suosikkeihisi.